Vernon God Little

DBC Pierre är en pseudodym för Peter Finlay. Författaren har med "Vernon God Little" skrivit en satirisk roman som visar på det tokiga med dödsstraff, och media med dess stora inflytande när en oskyldig ung pojke blir anklagad för ett massmord på sin skola. En falsk tv-reporter kan lätt missbruka sin makt som vi får se prov på i denna roman. Boken fick Bookerpriset 2003.

Jesus har skjutit ihjäl de flesta av sina klasskamrater. När boken inleds sitter Vernon i förhör på polisstationen. Jesus begick självmord efter dådet och kan därför inte förhöras, men det kan hans påstådde kumpan Vernon. Vernon har litet "handikapp" som han skäms mycket för, och vill på grund av detta inte förtälja riktigt hela historien för polisen. En annan sak som talar emot honom är att han var Jesus bäste vän. Det enda vittnet är deras lärare som för tillfället inte kan tala på grund av chocken, men Vernon är säker på att allt kommer att lösa sig med tiden.

När Vernon efter förhöret blir hemskickad har hans hem redan blivit omringat av media. Det är i synnerhet en reporter som heter Lally som inser sitt tillfälle att "gräva guld". Lally är mer desperat och är villig att gå längre än någon annan för att få en bra story. Han är egentligen ingen riktig reporter, utan en man med stora skulder som behöver hitta en bra historia att sälja till CNN. Han utnyttjar misstanken att Vernon skulle vara skyldig, till den grad, att Vernon till slut ser sig tvungen att fly landet. Ingen vill lyssna på honom för alla har hört "sanningen" av Lally via teve. Till och med hans egen mor tror att han är skyldig.

DBC Pierre som här har hittat på en ganska bra historia berättar och den ur Vernons perspektiv, och använder också Vernons språk som genomsyras av svordomar. "Vernon God Little" är en parodi som leker med texasbor, rättegångar, dödsstraff och medias makt. Det är dock synd att författaren har valt att sänka sin språknivå till 15-årigs; en kille som mycket frekvent använder det engelska f-ordet. Upplösning i slutet blir också något förenklad, men boken är på det hela taget okej.