Underdog

Torbjörn Flygts roman "Underdog" fick Augustpriset 2001. Titeln syftar på att befinna sig i ett underläge och att slå underifrån. Det är något som huvudpersonen Johan får göra när han försöker ta sig ur den fattigdom han växer upp i som barn. Han bestämmer sig för att han inte vill slita ut sig på en fabrik som hans mor tvingas göra.

Johan bor tillsammans med sin mamma och syster i Malmö där han växer under 1970-talet. De bor i en lyhörd lägenhet i ett höghus som byggts under miljonprogrammen. Här berättas om kompisgänget, skolan, grannarna, omgivningen, släktingarna, och vad blev det egentligen av alla? Syrran Monika sitter framför en bok och har inte så många vänner, och morsan Bodil som sliter ut sig på strumpfabriken, och farsan som har lämnat familjen för en annan kvinna.

I "Underdog" är föräldrarollerna mycket schabloniserade och författaren ställer sig på kvinnornas och mödrarnas sida. Här är en mening som löper som en röd tråd genom boken och som i stort sätt sammanfattar det hela. "Frånvarande farsor - varför är det aldrig nån som säjer nåt om det fina med närvarande morsor?". Det är precis vad författaren gör när han hyllar mödrarna som offrar sig själva för sina barn, medan männen framställs som antingen frånvarande eller alkoliserade.

Det här är också en bok om hur det är att växa upp i den fattiga delen av Malmö, hur svårt det kan vara att som "underdog" slå sig uppåt i samhället och hur lätt det är att fastna i den miljö där man har vuxit upp. Det är viktigt att passa in i kompisgänget och det är därför en balansgång mellan att inte plugga för mycket men inte heller för lite.

Den här boken bygger nästan enbart på igenkänning och att minnas hur det var att växa upp på 70-talet med päronsplit, frimärkssamlingar, Ronnie Hellström och gympapåsarna som man slogs med. Det blir en ganska snabb resa i tiden som sträcker sig fram till mitten på 80-talet med börsklipp och yuppisar. Boken erbjuder inte några andra kvaliteter än att den just framkallar minnen från läsarens egen uppväxt. Har du inte själv vuxit upp under liknande fattiga förhållanden på 70-talet så ska du kanske inte läsa denna bok.