Onåd

J M Coetzee vann 1999 Bookerpriset för andra gången med romanen "Onåd". Tidigare har han fått priset 1983 för sin roman "Historien om Michael K". År 2003 fick Coetzee dessutom Nobelpriset. De senaste åren har hans böcker fått en mer lättsam prägel än tidigare, enkla berättelser skrivna med ett återhållsamt och konkret språk. I "Onåd" skapar han en mycket säregen och speciell karaktär som säkert har lånat många drag av honom själv.

David är en universitetsprofessor som är djupt rotad i sina vanor och mycket envis. Han är en gammal stofil som lever i det förflutna och omger sig med poesi och citat från sina favoritpoeter från forna dagar. Han är intellektuell, stel och inte längre någon ungdom med sina 52 år, men hans sexlust är det ännu inget fel på.

När han förför en av sina unga kvinnliga studenter blir han sparkad från sin professur. Han vägrar att visa offentlig ånger och att ta emot den terapi som erbjuds. Han säger: "Det påminner mig för mycket om Maos Kina. Avsvärjelse, självkritik, offentlig avbön. Jag är gammalmodig, jag skulle föredra att rätt och slätt bli ställd mot en vägg och skjuten."

David beslutar sig för att lämna Kapstaden och tillfälligt flytta in med sin dotter på landet. David som levt som i en trygg värld med poesi, vin och kvinnor på samma sätt som hans favoritpoeter gjorde för århundraden sedan, får plötsligt ett brutalt uppvaknande när han kastas in i verklighetens våldsamma vardag i Sydafrikas fattiga landsbygd; en plats där inte alltid ord går före handling och där våldet regerar. Han blir rädd och frustrerad när han ser hur han och hans dotter behandlas i sitt eget hemland, och hur hans tidigare så trygga Sydafrika har utvecklats.

Det här är en mästerligt berättad historia av Coetzee som skildrar två olika världar i dagens Sydafrika, en värld där huvudpersonen själv blir den "onde" och en annan där han blir offret. Boken innehåller en del våldsamheter men det förstärker bara trovärdigen i berättelsen som faktiskt utspelas i ett land där våldet ofta tillhör vardagen. Coetzee skriver om våld och orättvisor med ett lättsamt språk som gör hans böcker mycket intressanta och lättlästa trots de tunga ämnen som han behandlar.