Gregorius

"Mitt fängelse är att alla känner mig som någon annan än den jag är". Det är en mening som sammanfattar författaren Bengt Ohlssons syfte med boken, att ge en annan bild av pastor Gregorius än den som presenteras i "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg. Boken belönades med Augustpriset 2004.

Gregorius är alltså prästen från romanen "Doktor Glas", en person som doktorn redan som ung tyckt mycket illa om och med tiden kom att hata, men om detta nämns inget i "Gregorius". I den här romanen berättas återigen om det som hände en sommar i början av 1900-talet, men denna gång enbart ur Gregorius perspektiv. Vi får ta del av hans liv, tankar och möten med andra människor, och vissa scener från "Doktor Glas" återkommer i den här romanen, men situationerna blir helt annorlunda från det nya perspektivet även fast dialogen blir densamma.

Gregorius upptäcker att hans unga fru är otrogen och inser att hans längtan efter barn tycks förbli en längtan. Det gör att han känner sig ensam och han känner blickarna och hör pratet som pågår bakom hans rygg. Han gillar inte heller det han ser i spegeln: "håret som börjat gråna och falla till marken. Huden som börjat skrumpna och hänga". Den gamle prästen som egentligen inte är så gammal med sina 58 år känner dock i hjärtat av sin begynnande ålderdom. På doktor Glas inrådan far han iväg till hälsokällan Porla för att kurera sig och vila ut. Under sin vistelse finner han på nytt hoppet om kärlek, men frågan är om han törs ta steget fullt ut.

Romanen är mycket välskriven och håller hög klass rakt igenom. När man läser boken så finner man ett djup och en intelligens som gör att man genast får intrycket av en person som under lång tid har samlat på sig en stor livserfarenhet och visdom; att det är en präst råder det aldrig något tvivel om. Författaren har därför skapat en mycket trovärdig karaktär, eller skapat är kanske fel ord, han har byggt vidare på en redan befintlig karaktär.

Gregorius fyller boken med sina intelligenta resonemang samtidigt som han uttrycker sin förtvivlan över sitt kärlekslösa förhållande, och människornas ogillande blickar som han tvingas utstå. Trots att han som präst till yrket har kontakt med många människor och lever tillsammans med sin fru så framställs Gregorius som en ensam man.

"Gregorius" är en bok som har kvaliteter som gör att den står stadigt på egna ben utan jämförelse med "Doktor Glas", men om man först läser klassikern så tillförs ytterligare en dimension till berättelsen, och det höjer faktiskt läsupplevelsen ett snäpp till. Missa inte denna pärla som mycket välförtjänt har fått Augustpriset.