Doktor Glas

"Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg från 1905 är en klassiker. Romanen är skriven som en dagbok av doktorn själv, och med boken utforskar författaren lag och moral och vad som är rätt och fel. Doktor Glas funderar allvarligt på att mörda den gamle prästen Gregorius.

Doktor Glas är en ung man som praktiserar sitt yrke i Stockholm i början av 1900-talet. Det är ovanligt för en person i hans ålder att fortfarande vara ogift, men doktor Glas är inte vem som helst och han har sina anledningar och aversioner. När han som barn fick reda på hur barnalstrande går till så väcktes en djup avsky inom honom inför sexualakten. Han kände en lika stor avsky för sin fars nakna kropp liksom inför gravida kvinnor och barnabörd. Allt föreföll för honom avskyvärt. Man kan ju tycka att han har valt fel yrke, men det är just relationer med kvinnor som han tycks ha svårt med numera.

En dag uppenbarar sig fru Gregorius på hans mottagning. Hon uttrycker en viss avsky för sin man och hon insinuerar att hon skulle vilja se honom död. Redan som ung tyckte doktor Glas illa om den rynkige pastorn. Fru Gregorius besök sätter igång hans fantasi och han börjar fundera på hur han kan hjälpa henne. Med tiden känner han ett allt större begär efter kvinnan och samtidigt en önskan om att befria henne.

Det är inte svårt att förstå varför boken har blivit en sådan uppskattad klassiker, för den är mycket välskriven. I synnerhet dialogen är bra och stundtals lite rolig, som till exempel när den unga fru Gregorius stiger in på doktor Glas mottagning och i sin desperation försiktigt säger: "Jag har fått en så förfärlig avsky för min man".

Man skulle dock kunna önska att Hjalmar Söderberg hade grävt lite djupare i sina analyserande frågeställningar om vad som är rätt och fel och de konsekvenser därav. Istället skrapar han bara lite lätt på ytan, men det gör samtidigt boken mycket lättläst och lättsam trots det allvarliga ämnet. "Doktor Glas" är mycket läsvärd och glöm inte att sedan också läsa "Gregorius" av Bengt Ohlsson som har lite mer djup och är snäppet bättre.