Dödssynden

Det här är en gammal klassiker från 1960 skriven av Harper Lee. Det är hennes debutroman och den handlar om 1930-talets rasism. Bokens svenska titel är "Dödssynden" men den är kanske mer känd för många med dess originaltitel "To Kill a Mockingbird". Romanen blev mycket väl mottagen när den kom ut i USA och fick Pulitzerpriset 1961. Den har även filmatiserats med Gregory Peck i huvudrollen som advokat Atticus Finch.

Historien berättas av den unga flickan Scout som är åtta år gammal. Hon bor tillsammans med sin fyra år äldre bror Jem och deras far Atticus Finch i det lilla samhället Maycomb. Barnen har en alldeles vanlig uppväxt med alla saker som det innebär med äventyr och bus under sommarlovet. Men det finns också konstiga och skrämmande saker i grannskapet, som grannhuset där familjen Radley bor. Sonen i huset har de aldrig sett för han går aldrig utomhus. Istället håller han sig - eller hålls - inomhus hela tiden på grund av orsaker Scout och Jem inte känner till. Alla barnen i Maycomb går inte, utan springer, alltid förbi Radleys hus av rädsla.

Plötsligt en dag vänds Scouts och Jems vardag upp och ner när de blir medvetna om samhällets orättvisor och rasism. Deras far blir nämligen tvungen att i egenskap av advokat försvara en svart man, en man som åtalas för att ha våldtagit en vit ung kvinna. På 1930-talet fick dessutom endast vita män sitta i juryn.

Rättegången som egentligen är bokens kärna avhandlas ganska snabbt av författaren Harper Lee, och boken handlar till större delen om advokat Atticus Finch och hans barns uppväxt.

"Dödssynden" är en bok som har några decennier på nacken. Den var troligtvis mer uppskattad på 60-talet när den utkom första gången än vad den är nu. Idag känns berättelsen lite uttjatad efter alla tv-serier och filmer om rasism och rättegångar som Hollywood har pumpat ut över världen. Boken ger lite intrycket av just film, eller ett manuskript, eftersom den innehåller mycket dialog. Men visst är "Dödssynden" en gripande berättelse med de orättvisor som författaren Harper Lee åskådliggör, men temat har kopierats många gånger sedan dess näst intill leda. Boken är i sig inte särskilt speciell annat än att den är en klassiker och kanske bör man läsa den bara därför.