Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

I den här romanen tar författaren Mark Haddon sina läsare in i en annorlunda värld. Han har med stor insikt trängt in i huvudet på en autistisk pojke som har bestämt sig för att lösa en mordgåta. Författaren ger en trovärdig bild av vad som kan pågå i huvudet på en autistisk person. Mark Haddon har tidigare skrivit barnböcker och "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" är hans första vuxenroman.

Christopher är en 15-åring med speciella talanger. Christopher kan alla primtal upp till 7507. Han är för övrigt mycket intelligent, något som han visar prov på när han för läsaren beskriver en rad matematiska problem. Eftersom Christopher är autistisk så har han svårt med sina relationer till andra människor, och han kan dessutom vara - och har varit - mycket påfrestande för sina föräldrar.

Christopher tycker om ordning och reda och trivs inte i stora folksamlingar. Hans guru och allvetare - som berättar saker för honom som han inte förstår - är Siobhan, en föreståndare på skolan. Hon hjälper honom med värdefulla tips när han bestämmer sig för att försöka lösa en mordgåta. Grannens hund har just blivit mördad. Mysteriet blir en stor utmaning för Christopher eftersom han blir tvungen att övervinna sin skräck för nya människor och nya situationer som det hela leder till. Han löser inte bara mordet utan upptäcker även andra hemligheter inom sin familj som medvetet undanhållits honom.

Man tänker gärna på och jämför med filmen "Rainman" med Dustin Hoffman när man läser om Christopher, som även han hade förmågor utöver det vanliga. Christopher ger dessutom många lite roliga exempel på sina beteendestörningar, till exempel "att inte gilla gula eller bruna saker och vägra röra vid gula eller bruna saker" och "att hata Frankrike". Christopher beskriver också små nyanser i människors ansiktsuttryck som betyder saker som han inte förstår, men alla hans resonemang och slutsatser i boken är intelligenta och riktiga. Det här är en mycket intelligent, välskriven och smakfull bok. Den är logiskt uppbyggd med en bra struktur, för det är ju Christopher själv som berättar historien, och han skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Man kan inte göra annat än att tycka om den här boken.