De små tingens gud

Den här romanen fick Bookerpriset 1997 och är skriven av den indiska arkitekten Arundhati Roy. Det är är hennes debutroman och den har blivit mycket uppskattad och sålt väldigt bra.

"De små tingens gud" handlar om en indisk familj, om förbjuden kärlek, och en del hemskheter under de båda tvillingarnas uppväxt. Tvillingarna Estha och Rahel har alltid känt som att de hört ihop och deras inre är på något sätt sammanlänkat "som om de tillhörde en sällsynt art siamesiska tvillingar, fysiskt åtskilda men med sammanvuxna identiteter ... har Rahel ett minne av att hon en natt vaknade fnittrande åt Esthas roliga dröm".

De har nu har hunnit bli 31 år och Rahel återvänder till sitt familjehem i Ayemenem för att hälsa på sin familj och sin tvillingbror. Läsaren blir genast uppmärksam på att något lurar under ytan. De båda tvillingarna visar spår på något som kan hänföras tillbaka till deras barndom, för i deras minnen vilar händelser som skakat om deras själar i grunden, saker som man inte gärna talar högt om.

De har båda blivit två vilsna själar. Estha slutade av någon anledning att prata när han var yngre och Rahel själv bär på sin brors minnen känner en inre tomhet. Författaren avslöjar både trevliga och mindre trevliga händelser för läsaren, till exempel Sophie Mols död, den sliskige läskförsäljaren och den förbjudna kärleken med en orörbar.

I "De små tingens gud" tricksar och vänder Arundhati Roy med språket och hon skriver mycket vackert, till exempel "... Trettioett. Inte gammalt. Inte ungt. Men en behaglig begravlig ålder" eller som i originalet "... a viable die-able age".

Den här boken är absolut läsvärd, men man får komma ihåg att det är en sorglig historia som innefattar förbjuden kärlek, död och andra hemskheter. Det är också en ganska lång berättelse och boken känns ibland lite seg och utdragen, och skulle ha vunnit på att kortas ner något. Det är dessutom många personer att hålla reda på i den stora indiska familjen. Prova gärna att lyssna på boken på kassett där Lil Terselius läser upp en förkortad version av "De små tingens gud" om du inte vill läsa den själv.