Da Vinci-koden

Da Vinci-koden av Dan Brown har varit mycket omtalad den senast tiden och sålt väldigt bra. Boken fick dessutom pris som årets bok i år - 2005 - när British Book Awards delades ut. Da Vinci-koden är en spännande thriller, men författaren har blivit hårt kritiserad för att hans påstådda fakta i boken inte överensstämmer med verkligheten. Det har t o m gjorts en brittisk dokumentär som har visats här i Sverige där alla felaktigheter analyseras och bevisas. Därför ska inte tro på allt som du läser den här boken om den heliga Graalen etc. Boken får ses som en fiktiv berättelse som inte baseras på sanna fakta som författaren påstår i förordet.

Det hela börjar med ett mystiskt mord som sker inne på Louvren en sen kväll. Intendenten Jacques Saunièr dör en långsam och plågsam död, men hinner lämna efter sig ett antal koder och ledtrådar. Hans dotter och kryptologen Sophie Neveu tillsammans med Harvard professorn och symbolexperten Robert Langdon inser snart att ledtrådarna inte leder till mördaren, utan till en av historiens största hemligheter.

De upptäcker att Jacques Saunièr var medlem i Prieuré de Sion, ett hemligt sällskap som en gång i tiden hade medlemmar som Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli and Isaac Newton. Sällskapet antas beskydda den heliga Graalen, och när fler högt uppsatta medlemmar blir mördade fruktar Sophie och Robert att hemligheten snart kan gå förlorad för evigt.

Språket som Dan Brown använder i den här romanen är inte särskilt bra, men det är inte därför du ska läsa den. Du ska läsa boken för spänningen och för att den berättas i ett rasande tempo precis som en bra deckare. Den är mycket lättläst med korta kapitel och den blir aldrig tråkig. Boken är faktiskt svår att lägga ifrån sig när man har börjat läsa den, och därför är den en perfekt bok för både den vane och ovane läsaren. "Da Vinci-koden" är en riktigt underhållande bok, läs den!