Blecktrumman

Gunter Grass är framför allt känd för sin roman "Blecktrumman" från 1959 och som också blev hans stora genombrott. Boken utspelas under andra värlskriget i den polska staden Danzig, en stad där författaren själv föddes och som numera kallas Gdansk. Berättelsen om den lille trumslagarpojken har kanske de flesta sett på tv eller bio, och minns scener som t ex när hans mamma frossar i rå fisk. "Blecktrumman" ingår tillsammans med romanerna "Katt och råtta" och "Hundår" i det som brukar kallas Danzig-triologin.

År 1924 föddes den lille pojken Oskar. Hans mor lovade honom att han skulle få en blecktrumma på sin tredje födelsedag. Det löftet infriade hon, men det var kanske något som hon fick ångra längre fram, eftersom den lille pojken alltid bar med sig sin trumma och trummade friskt. Oskar beslutade sig också på sin treårsdag för att sluta växa, och från och med den dagen stannade han också i växten vid sina 94 cm.

Oskar är en pojke som för omvärlden ter sig som en liten försvarslös treåring, både till kropp och själ, men Gunter Grass avslöjar för läsaren pojkens tankevärld och förklarar hans beteenden. Författaren målar upp en inre värld som på intet sätt liknar det som pojken visar utåt. Författaren får honom därmed att framstå som en mycket bestämd, beräknande och intelligent liten gosse. När boken inleds så är Oskar vuxen och intagen på ett mentalsjukhus. Det är därifrån han berättar historien om sitt liv.

Grass skriver mycket bra och gör hänvisningar framåt och bakåt i texten hela tiden, vilken gör att berättelsen känns sammansatt och mycket genomarbetad; som ett spindelnät, eller som ett pussel där alla bitarna passar in i varandra perfekt. Boken är dessutom riktigt rolig. Den är också allmänbildande för Grass väver in sin fiktion i det pågående andra världskrigets verklighet. Författaren berättar bland annat om Oskars inblandning i försvaret av det polska postverket som tyskarna försökte inta under det andra världskrigets första dag.

Gunter Grass förlorar sig dock något i sin berättarkonst och brer på med lite för mycket detaljer, vilket gör det blir en väldigt lång historia, lite för lång med sina 500 sidor. "Blecktrumman" är ändå en klassiker som man bör läsa för den är riktigt bra och underhållande.