Berättelsen om Pi

"Då sa den äldre mannen: Jag har en historia som kommer att få er att tro på Gud" skriver författaren i prologen. Det stämmer att det här är en berättelse om en mycket religiös ung pojke. Men även om boken innehåller några mindre mirakel så får man inte intrycket av att det är hans gudatro som får honom att överleva, utan hans livslust. Istället får vi läsa om hans tro i den första delen av boken för det finns knappt ett spår av denna tro under den långa resan över Stilla havet. Pi älskar livet och gör allt han kan för att överleva trots den hopplöshet han känner.

Handlingen utspelas i en liten livbåt mitt ute på Stilla havet. Den unge pojken Pi är efter en storm den ende överlevande tillsammans med en bengalisk tiger, en orangutang, en hyena och en zebra som han delar en livbåten med. Det blir en lång och utmanande resa som sträcker sig över sju månader. Anledningen till att han hamnade i den här situationen var att han och hans familj hade beslutat att slå igen sitt zoo och lämna Indien. De tog djuren med sig på ett fraktfartyg för att leverera dem till djurparker i USA och Kanada.

Pi som trots allt kan en del om djurs beteenden får det ändå svårt i denna extrema situation och han gör allt för att överleva. Det är inte bara djuren i båten som är ett hot mot hans liv, de kanske ännu större hoten är brist på mat och vatten, den stekande solen och hajarna som lurar i vattnet. Desperationen ökar när hungern och törsten blir allt mer påtaglig.

Det här är en fascinerande berättelse som handlar om en stark vilja att leva. Pi älskar gud och kallar sig kristen, muslim och hindu på en och samma gång för han kan inte välja endast en religion. Författaren fyller bokens första del med Pis intensiva tro. Han ger en mycket lång bakgrund som behandlar Pis barndom där han också förklarar mycket om djurs beteenden i familjens zoo.

Du som läsare förlorar inget på att hoppa över de första 33 kapitlen som egentligen inte tillför något till själva berättelsen. Om författaren hade börjat boken med kapitel 34 så hade den varit mycket mer lättläst och fått högsta betyg. Det är lätt att tappa intresset när författaren försöker klämma in så mycket bakgrundsinformation som möjligt innan själva resan börjar.