Amsterdam

Det här är en kortfattad och lättsam bok som handlar om eutanasi, dvs dödshjälp. "Amsterdam" belönades med Bookerpriset 1998 och den har fått sin titel från en stad där eutanasi är tillåtet enligt lag.

Vernon och Clive träffas på en begravning. De har båda varit älskare till Molly Lane på vilkens begravning de nu befinner sig. Molly dog av en odefinierbar sjukdom som sakta bröt ned hennes kropp. De är båda förskräckta över hennes sjukdoms framfart och det lidande hon tvingades att genomgå. Skulle de själva råka ut för något liknande så vore det bättre att dö, resonerar de sig fram till. Därifrån är steget till att ingå en eutanasipakt inte långt, vilket de också gör. De avtalar med varandra att om den ene av dem skulle hamna i en situation med ett ovärdigt liv liknande Mollys sjukdom, så ska den andre av dem ta honom till Amsterdam och där hjälpa honom att dö.

De två männen lever hektiska liv med mycket stress. Den ene av dem är redaktör och den andre är kompositör. Under bokens gång ställs de både inför svåra moraliska val, och i den desperation och stress de känner så fattar de kanske inte alltid de bästa besluten, något som visar sig få ödesdigra konsekvenser.

Romanen "Amsterdam" har Ian McEwan skrivit med sitt karaktäristiska och exakta språk, vilket gör romanen ett nöje att läsa. Boken är både kort och lättläst och den berör - utan att fördjupa sig i - ämnen som sensationsjournalistik, moral och eutanasi. Det blir ett lite abrupt och avklippt slut men som väl passar in i konceptet. En liten, trevlig berättelse på 171 sidor som kan rekommenderas!